II. Perioada 1920-1960:
După distrugerile suferite de România pe plan feroviar, Administraţia CFR demarează un amplu proiect de refacere a parcului de locomotive pe abur românesc, aşadar la scurt timp, la "Uzinele Domeniilor" Reşiţa (UDR) şi la "Uzinele Nicolae Malaxa" Bucureşti se începe proiectarea şi construirea următoarelor tipuri de locomotive:a) Seria 230 pentru trenuri de călători în perioada 1932-1936:
În scurt timp se construieşte la Reşiţa locomotiva pe abur botezată "Regele Ferdinand" 50.243, fiind prima locomotivă construită pe teritoriul ţării noastre în perioada interbelică. După un succes răsunător al Uzinelor Malaxa şi Uzinelor Reşiţa, în România, începând cu anul 1930, nu s-a mai importat nici o altă locomotivă.
III. Concluzie:
Între 1920 şi 1960, în România s-au construit 1207 locomotive pe abur, printre care 10 tipuri cu ecartament normal şi 3 tipuri cu ecartament îngust. Acestea au fost fabricate la "Uzinele Nicolae Malaxa" din Bucureşti reprezentând un număr de 410 bucăţi, şi la Uzinele Reşiţa reprezentând un număr de 797 bucăţi. Din păcate, doar 1 din 10 locomotive s-au păstrat până în ziua de azi, dar acest raport nu se adevereşte în majoritatea cazurilor.În 1960 producţia de locomotive pe abur a încetat, acestea fiind înlocuite de noile locomotive diesel şi electrice. În perioada 1980-1999, locomotivele pe abur ce au supravieţuit până în această perioadă, au fost casate în proporţie de 95%.
Bibliografie:
- http://www.cfr.ro
- http://caiferate.21.forumer.com/viewtopic.php?t=360
- http://derela.republika.pl/armlok.htm
2 comentarii:
Ar fi extraordinar sa fie recuperate,reconditionate si expuse ultimele locomotive cu abur romanesti.Au in urma lor o istorie legatea de istoriile fiecarui calator in parte...In Timisoara si Arad(gara de nord) am vazut locomotive reconditionate care stau mandre si sunt un decor foarte frumos nu numai pentru fotografii.Ar trebui sa ne pretuim si sa pastram mai chibzuit ceea ce bunicii nostrii au creat
Ar fi nemai pomenit daca intr-adevar s-ar realizza un muzeu al CFR,unde in afara de locomotivele romanesti cu abur,sa fie expuse si vagoane de calatori ,realizate in acea perioada,dar mai important ar fi,sa fie expuse documente de arhiva cu "ISTORIA CAILOR FERATE ROMANE". Personal am reviste si almanahuri,(nu "almanahe") ale cailor ferate din anii 1929. Le pastrez ca pe comori nepretuite la mine in casa,ca amintiri de la tatal si bunicul meu,dar pacat ca romanii nu le pot admira,dar mai ales nu se pot documenta din reviste originale. Cu regret spun,astazi parca toti cei care au fost la putere cauta sa distfuga Calea Ferata Romana. Se inchid linii care odinioara asigurau GREUL transportului pe calea ferata,nu se ma fabrica locomotive,(romanii fiind o data printre marii exportatori de licomotive). Nu stiu,dar parca se vrea intentionat ca tara sa ajunga o ruina economica. Pacat,mare pacat.
Trimiteți un comentariu