Ads banner 468x60

.

Istoria locomotivelor pe abur din România (II) - 1920-1960

După ce Primul Război Mondial a afectat România din punct de vedere feroviar, din anul 1920 ţara se zbate să recupereze şi să recondiţioneze sau să construiască din nou locomotivele, căile ferate sau gările distruse în timpul războiului.
II. Perioada 1920-1960:
După distrugerile suferite de România pe plan feroviar, Administraţia CFR demarează un amplu proiect de refacere a parcului de locomotive pe abur românesc, aşadar la scurt timp, la "Uzinele Domeniilor" Reşiţa (UDR) şi la "Uzinele Nicolae Malaxa" Bucureşti se începe proiectarea şi construirea următoarelor tipuri de locomotive:

a) Seria 230 pentru trenuri de călători în perioada 1932-1936:


b) Seria 142 pentru trenuri grele de călători în perioada 1937-1940:
Locomotiva numărul 142.044
Locomotiva numărul 142.008
c) Seria 50 pentru trenuri de marfă în perioada 1926-1936:
Locomotiva numărul 50.469 în Depoul Iaşi (martie 2011)
d) Seria 150 pentru trenuri grele de marfă în perioada 1947-1960:
Locomotiva numărul 150.1037 în Depoul Iaşi
e) Seria 131 pentru trenuri de călători pe liniile secundare în perioada 1939-1942:

În scurt timp se construieşte la Reşiţa locomotiva pe abur botezată "Regele Ferdinand" 50.243, fiind prima locomotivă construită pe teritoriul ţării noastre în perioada interbelică. După un succes răsunător al Uzinelor Malaxa şi Uzinelor Reşiţa, în România, începând cu anul 1930, nu s-a mai importat nici o altă locomotivă.
III. Concluzie:
Între 1920 şi 1960, în România s-au construit 1207 locomotive pe abur, printre care 10 tipuri cu ecartament normal şi 3 tipuri cu ecartament îngust. Acestea au fost fabricate la "Uzinele Nicolae Malaxa" din Bucureşti reprezentând un număr de 410 bucăţi, şi la Uzinele Reşiţa reprezentând un număr de 797 bucăţi. Din păcate, doar 1 din 10 locomotive s-au păstrat până în ziua de azi, dar acest raport nu se adevereşte în majoritatea cazurilor.

În 1960 producţia de locomotive pe abur a încetat, acestea fiind înlocuite de noile locomotive diesel şi electrice. În perioada 1980-1999, locomotivele pe abur ce au supravieţuit până în această perioadă, au fost casate în proporţie de 95%.

Bibliografie:
- http://www.cfr.ro
http://caiferate.21.forumer.com/viewtopic.php?t=360
http://derela.republika.pl/armlok.htm

2 comentarii:

Anonim spunea...

Ar fi extraordinar sa fie recuperate,reconditionate si expuse ultimele locomotive cu abur romanesti.Au in urma lor o istorie legatea de istoriile fiecarui calator in parte...In Timisoara si Arad(gara de nord) am vazut locomotive reconditionate care stau mandre si sunt un decor foarte frumos nu numai pentru fotografii.Ar trebui sa ne pretuim si sa pastram mai chibzuit ceea ce bunicii nostrii au creat

Anonim spunea...

Ar fi nemai pomenit daca intr-adevar s-ar realizza un muzeu al CFR,unde in afara de locomotivele romanesti cu abur,sa fie expuse si vagoane de calatori ,realizate in acea perioada,dar mai important ar fi,sa fie expuse documente de arhiva cu "ISTORIA CAILOR FERATE ROMANE". Personal am reviste si almanahuri,(nu "almanahe") ale cailor ferate din anii 1929. Le pastrez ca pe comori nepretuite la mine in casa,ca amintiri de la tatal si bunicul meu,dar pacat ca romanii nu le pot admira,dar mai ales nu se pot documenta din reviste originale. Cu regret spun,astazi parca toti cei care au fost la putere cauta sa distfuga Calea Ferata Romana. Se inchid linii care odinioara asigurau GREUL transportului pe calea ferata,nu se ma fabrica locomotive,(romanii fiind o data printre marii exportatori de licomotive). Nu stiu,dar parca se vrea intentionat ca tara sa ajunga o ruina economica. Pacat,mare pacat.

Trimiteți un comentariu

 

Statistici

Free Page Rank Tool Alexa Traffic Rank Checker